Relacje między DS Automobiles i jego społecznością

Wiosną 2020 roku DS Automobiles udostępniło w swoich sieciach społecznościowych kilka szkiców o nazwie #SM2020. Rysunki te były wynikiem wewnętrznie ogłoszonego konkursu dla projektantów DS DESIGN STUDIO PARIS na reinterpretację majestatycznego SM wprowadzonego na rynek w 1970 roku. „Podczas udostępniania szkiców dostaliśmy od naszej społeczności kilka mocnych komunikatów”, wspomina Thierry Metroz. “Po pierwsze, społeczność ta była bardzo przywiązana do kultowych modeli z naszego dziedzictwa. Po drugie, nie chcieliśmy zepsuć oryginalnego projektu”.

Zespół DS DESIGN STUDIO PARIS regularnie pracuje w oparciu o dziedzictwo legendarnych modeli DS i SM, realizując szkice, które uwalniają kreatywność zespołu i pobudzają myślenie. „Chcieliśmy pójść dalej”, mówi Thierry Metroz. „Chcemy pielęgnować nasze dziedzictwo za pośrednictwem naszych ikon, którymi są DS i SM. Czerpiemy z nich nasze zaangażowanie w tworzenie awangardowego designu”. SM TRIBUTE to coś więcej niż tylko hołd, to uczczenie dziesięciu lat sztuki i elegancji od momentu powstania DS Automobiles i udziału w pierwszym Chantilly Arts & Elegance, a jednocześnie wkład w ukierunkowane na przyszłość badania prowadzane przez DS DESIGN STUDIO PARIS.

Hołd dla SM i niezwykle aktualne studium projektowe

Komunikat przekazany przez społeczność DS Automobiles został wysłuchany. Zespół DS DESIGN STUDIO PARIS pracował tak, jakby SM stale rozwijał się przez ostatnie pięć dekad. Stworzony na początku lat 70., model SM uosabiał szczyt francuskiej innowacyjności motoryzacyjnej. Jego wersja GT była prawdziwą kwintesencją technologii. Zaprojektowana przez Roberta Oprona, jego aerodynamiczna stylistyka była zarówno elegancka, jak i awangardowa. Kryjący się pod maską potężny silnik V6 zapewniał wyjątkowe osiągi na drodze. Ale to, co naprawdę wyróżniało SM, to hydropneumatyczne zawieszenie przejęte z DS, które zapewniało niezrównany komfort jazdy i wzorową przyczepność kół. SM do dziś pozostaje kultowym modelem, poszukiwanym przez kolekcjonerów na całym świecie. Dzięki połączeniu jego wyjątkowego komfortu, osiągów i innowacyjności jest on prawdziwą legendę motoryzacji. Wrażenie, jakie robi SM, to także zasługa jego luksusowego i dopracowanego wnętrza. Wysokiej jakości materiały, precyzyjne wykonanie i przemyślana ergonomia stworzyły we wnętrzu wyjątkowo wyrafinowaną atmosferę. Deska rozdzielcza z okrągłymi zegarami i charakterystyczną kierownicą była zarówno funkcjonalna, jak i estetyczna. SM był również bardzo dobrze wyposażony jak na tamte czasy, posiadał między innymi klimatyzację i wspomaganie kierownicy. Oprócz dynamicznego charakteru, SM był samochodem oferującym swoim pasażerom pierwszorzędny komfort.

Frédéric Soubirou, dyrektor działu projektowania wnętrz, powiedział: „Czerpaliśmy inspiracje, prowadząc badania nad różnymi modelami SM, w tym prototypami i dwoma prezydenckimi modelami SM. Miały one jedną charakterystyczną cechę, która była jak podpis. Sprawiały wrażenie, że „latają” po drodze, kojarzyły się właśnie z lataniem”. Ta lekkość, sugerująca dynamizm i wydajność, znajduje odzwierciedlenie w smukłej, ale muskularnej sylwetce SM TRIBUTE. To bezpośrednie powiązanie charakteryzuje się kultowym przodem i profilem zdominowanym przez długą maskę…

„Dodaliśmy do tego kilka bardzo aktualnych symboli naszej pracy”, kontynuuje Frédéric Soubirou. Dwukolorowe nadwozie to efekt reinterpretacji koloru Gold Leaf, który pojawił się w katalogu z 1971 roku, z satynowym lakierem pokrytym ręcznie wykonaną patyną i połączonym ze specjalnie barwioną czernią. „Chcieliśmy zbudować pomost pomiędzy różnymi epokami: latami 30., kiedy to prestiżowe francuskie marki prezentowały w konkursach elegancji dwukolorowe nadwozia, ikoną motoryzacji lat 70., czyli SM i naszymi obecnymi projektami z dwukolorowym lakierem nadwozia, widocznym na samochodzie koncepcyjnym DS AERO SPORT LOUNGE.

To wykończenie stało się faktycznie znakiem rozpoznawczym projektów DS Automobiles” – mówi Vincent Lobry, dyrektor działu projektowania kolorów, materiałów i wykończeń (CMF) w DS Automobiles.

SM nie posiadał widocznej górnej osłony chłodnicy, którą zastąpiono bardzo dużym przeszkleniem odsłaniającym moduły reflektorów i tablicę rejestracyjną. Pięćdziesiąt lat później szklany element zmienił się w świecący ekran 3D, otoczony sygnaturą świetlną składającą się z trzech modułów po każdej stronie – tak jak w przeszłości – podkreśloną przez osiem pionowych świateł DRL z diamentowym wykończeniem, opartych na kształcie zbliżonym do trójkąta spotykających się w punkcie przypominającym dziób statku. Profil zachowuje charakterystyczne linie SM podążające za przepływem powietrza od przodu do nieco węższego tyłu. Za dwoma dużymi szybami bocznymi tylny panel ćwiartki jest przecięty na pół, sprawiając wrażenie, że tylna część unosi się w kształcie litery S. Oczywiście tylne koła są wyposażone w demontowane owiewki. Chociaż zachowano kultowe proporcje SM przy długości 4,94 m (+ 3 cm) i wysokości 1,34 m (+ 2 cm), SM TRIBUTE zyskuje przede wszystkim na muskularności i prezencji ze względu na swoją szerokość 1,98 m (+ 14 cm). W poszukiwaniu jeszcze lepszych osiągów, prześwit zmniejszono do 12 centymetrów (-3,5 cm). SM TRIBUTE jest wyposażony w duże 22-calowe koła ozdobione aerodynamicznymi wstawkami.

Wnętrze również nawiązuje do języka designu SM z 1970 roku

We wnętrzu, design z 1970 roku został na nowo zinterpretowany, wykorzystując charakterystyczny kształt górnej części deski rozdzielczej, a nawet owalny kształt zestawu wskaźników. Zgodnie z awangardowym charakterem SM, kluczowe dla kierowcy informacje są wyświetlane na linii jego wzroku, a zakrzywiona „konsola ekranowa” połączona z kierownicą w technologii steer-by-wire, dodatkowo podkreśla innowacyjne podejście tak bliskie marce. Dźwięk i światło otulają pasażerów, zapewniając dobre samopoczucie. Wnętrze jest bardzo jasne, w kolorze kości słoniowej, wykonane ze skóry i Alcantary®. Duża oprawa wyświetlacza na desce rozdzielczej zapewnia niezwykłe możliwości dla niemal nieskończonej gamy wykończeń i materiałów! Fotele nawiązują do kultowej tapicerki SM z poziomymi poduszkami.

„Design górnej części deski rozdzielczej był wyraźnym znakiem rozpoznawczym łączącym różne elementy” – mówi Luc Quirin, projektant wnętrz DS Automobiles: „Zachowaliśmy podejście oparte na tożsamości marki, uwzględniając wyniki naszych badań. Wyświetlanie informacji odbywa się metodą projekcyjną, bez ekranu. Zapewnia to bardziej wciągające doświadczenie, a jednocześnie jest mniej ograniczające dla kierowcy i pasażerów”. „Grawerowana laserowo skórzana tapicerka na panelach drzwi przywołuje wzory inspirowane sztuką dekoracyjną. Trend ten narodził się w tych samych latach, co konkursy elegancji. Perłowe wykończenia są ukłonem w stronę aktualnych modeli” – dodaje Vincent Lobry, szef działu projektowego CMF w DS Automobiles.

„To nie tylko portret SM”, podsumowuje Thierry Metroz. „Zespół DS DESIGN STUDIO PARIS dobrze się bawił tworząc tak ambitny projekt. Uszanowaliśmy oryginalny design, zachowując jego ducha i szczegóły. Stworzyliśmy nową interpretację modelu SM. Ale ponieważ nie mamy w zwyczaju odrywać się od innych naszych prac, zawarliśmy wiele szczegółów charakterystycznych dla modeli DS Automobiles i naszych przyszłych projektów”.

SM TRIBUTE na Konkursie Elegancji Chantilly Arts et Élégance

DS Automobiles, partner Konkursu Elegancji Chantilly Arts & Elegance od jego pierwszej edycji w 2014 roku, przedstawia SM TRIBUTE w dziesiątą rocznicę konkursu odbywającego się we francuskich ogrodach Château de Chantilly.

SM TRIBUTE prezentowany na powierzchni 120 m2 obok oryginalnego SM, weźmie udział w Konkursie Elegancji 15 września. DS Automobiles znalazło się już na liście zwycięzców najbardziej cenionego konkursu we Francji w 2016 roku, prezentując DS E-TENSE.

W poprzedniej edycji konkursu, DS E-TENSE PERFORMANCE zdobył nagrodę za innowacyjność, a kilka modeli z historii DS Automobiles również zwyciężyło w Concours d’État na przestrzeni lat, w tym SM MYLORD (dwie nagrody) i DS 19 LA CROISETTE (jedna nagroda).

W tym roku, SM TRIBUTE będzie towarzyszyć szeroka gama SM prezentowanych w wiosce kolekcjonerów. Odwiedzający będą mogli poznać lub odkryć na nowo czterodrzwiowego SM OPERA, kabriolet SM MYLORD, wyścigowego SM zgłoszonego do 24-godzinnego wyścigu Spa-Francorchamps w 1974 roku, SM PROTO prezentowanego już na Rétromobile 2023 i inne SM w różnych kolorach z Euro SM Club, dzięki l’Aventure DS.

Oprócz prezentacji SM TRIBUTE w Chantilly, na stronie DSDESIGNSTUDIO.PARIS można zajrzeć za kulisy jego projektu.